الثلاثاء، 2 مارس 2010

أنا عايز جواب

أنا مش عايزك تبكي
أو تمصمص في شفايفك
أنا عايز جواب
......
تحت ضغط الحياة
وخفض الجباه
ضللنا الطريق
وفقدنا الصديق
ونسينا كل معني للحياة
...
تحت ضغط الحياة
وخفض الجباه
تركنا العمل
وأخذنا بالأمل
أن يتبدل الطغاة
...
تحت ضغط الحياة
وخفض الجباه
الأقصي يحترق
يُخترق
وناقوس الخطر يدق
أين أنت
كيف أنت
لماذا أنت
آلاف من الاسئلة
ولكن هل من مجيب
آلاف من المحن
فهل نستجيب
.........
دماء وأشلاء في كل وادي
وفي كل شبر
لا بنعتبر ولا بنتعظ
ولكن بنقول
 مثلها مثل غيرها
غدا تمر
غدا تمر
غدا تمر
50 سنة لم تمر
50 سنة ذل وقهر
50 سنة وإنت وأنا
خايفين نقول
خايفين نصول
خايفين نجول
خايفين وفي وسط الضلوع
نبت من الخوف الضياع
50 سنة
وبين الضلوع اترسم معني الالم
وأصبح شعار
أصبح شعار محفور
بلهب ونار
ولسه بننتظر
قل لي متي
سنسأم الانتظار
قل لي متي
تأتي ساعة الحساب
أنا مش عايزك
تبكي
أو تمصمص في شفايفك
أنا عايز جواب


.....
إيهاب محروس
2 مارس 2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Copyright 2009 واحة الشعر. All rights reserved.
Free WPThemes presented by Leather luggage, Las Vegas Travel coded by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy | Blogger Templates