الأحد، 24 يناير 2010

ميلاد جديد

ميلاد جديد

قالت لي
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن إيهاب اللي أنت عرفته يوم زمان
مات
والنهارده إيهاب جديد بيتولد
...
نظرت في المرآة
فرأيت شعراً أبيضا
 خالطه شيئ من سواد
ورأيت جبين مقطب
 وكأنها السماء يوم الميعاد
وفي العين دمعة
واقفة كالجماد
...
فتسائلت في حيرة
فقالت لي نفسي
إن النهارده يوم الميلاد
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن إيهاب اللي أنت عرفته يوم زمان
مات
والنهارده إيهاب جديد بيتولد
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن الحقوق اللي زمان ضاعت
النهارده يوم ردها
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن الشمس اللي يوم غابت
النهارده هتنشر نورها وضيها
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن الليل وظلمته
النهارده هينكشف
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن الدم اللي زمان سال مننا
النهارده هيجف
...
ياسيدي لك أعترف
وأنا بارتجف
إن زمان ولي ولي وانتهي
والنهارده يوم ميلاد جديد
فيه نقف
........
الأحد، 4 يناير، 2009
إيهاب محروس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Copyright 2009 واحة الشعر. All rights reserved.
Free WPThemes presented by Leather luggage, Las Vegas Travel coded by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy | Blogger Templates